Vraagje aan de PCO-ers

nieuwe PCO-er

Vraagje aan de PCO-ers

Berichtdoor nieuwe PCO-er » 17 okt 2007, 12:45

Is het normaal dat als je PCO hebt en je bent net gestopt met de pil (die normaal gezien je cyclus regelt), je toch alle symptomen krijgt van een normale cyclus (bvb. pijnlijke tepels als je menstruatie er dient aan te komen) ?

Ik dacht juist dat PCO betekende dat er iets mis was met je hormonen (teveel mannnelijke, te weinig vrouwelijke) zodat je meestal geen eisprong hebt (omdat er veel maar kleine eicellen zijn die niet voldoende rijpen) ? Of komen deze symptomen nog voort van het innemen van de pil en zijn het ontpillingsverschijnselen ? Ik kan me niet herinneren dat ik deze symptomen had voor ik met de pil begonnen ben (en toen was ik ik al heel onregelmatig).

Ben bijna een maand gestopt met de pil en indien ik geen PCO zou hebben (en dus een regelmatige cyclus van 28 dagen zou hebben) zou ik morgen (voor de eerste keer na het stoppen van de pil) mijn regels moeten krijgen. Heb vandaag al een hele dag last van pijnlijke tepels, wat volgens Internet een teken kan zijn dat je menstruatie er aan komt of dat je zwanger bent. Ik geloof echter geen van beide. Wat maandstonden betreft : ben immers nooit regelmatig geweest. Ben vroeger zelfs al eens eventjes gestopt met het innemen van de pil (was toen wel een andere : was geen anticonceptie maar enkel bedoeld om cyclus regelmatig te maken) en was al direct na het stoppen weer onregelmatig.

Zal maar afwachten tot volgende dagen zeker ? Maar ik vroeg me wel af of andere PCO-ers (met meer ervaring) dit ook hadden ?

Gast

RE: Vraagje aan de PCO-ers

Berichtdoor Gast » 17 okt 2007, 20:18

Hoi,

Ik ben een heel onregelmatige pco'er ( ca 3/jaar) ... na mijn pilstop duurde het maanden eer ik mijn maandstonden kreeg. Maar iedere vrouw reageert anders hé . Ik veronderstel dat je gewoon zal moeten afwachten om te kijken hoe (on-)regelmatig je bent.

Groetjes
Tine

Ellie

Berichtdoor Ellie » 18 okt 2007, 09:42

Ik heb ook pco en had cyclussen die varieerden tussen 35 dagen en 70 dagen of meer. Als ik die héél lange cyclussen had, voelde ik toch altijd symptomen van pms na een week of 4/5. Net of mijn lichaam wou wel ongesteld worden maar het gewoon niet kon door de pco. Héél dikwijls teleurgesteld geweest dus... Maar zoals Tine al zei: elke vrouw is anders!
Om positief te eindigen: ik ben, na anderhalf jaar en 1 ronde clomid, inmiddels 13 weken zwanger van ons eerste kindje.

sas2

Berichtdoor sas2 » 18 okt 2007, 12:01

dat is nu iets wat ik ook heb.
Regelmatig symptomen, maar geen MS

Momenteel zitten we aan dag 116 van de cyclus en ik mag pas volgende maand naar de gyn. Ik weet dus eigenlijk niet of ik PCO heb, maar er is zeker iets aan de hand.
We wachten nog 4 weekjes af en hopelijk weten we dan al veel meer.

Mag ik trouwens eens vragen. hebben jullie daar veel onderzoeken moeten voor ondergaan om tot die diagnose te komen?

Mvg
sas2

Ellie

Berichtdoor Ellie » 18 okt 2007, 13:45

Bij mij was 1 echo genoeg. PCO zorgt voor een heel typisch patroon van lege follikels op de eierstokken naar het schijnt.
Bij mij hebben ze in januari de diagnose gesteld. Ben toen op advies van gyne een paar kilo afgevallen en meer aan sport gaan doen. Toen dat niet hielp heeft hij me clomid voorgeschreven, in juli mijn eerste ronde en die was direct prijs.

maude

Berichtdoor maude » 18 okt 2007, 15:06

7 %van de vrouwen in België heeft PCO - dus best wel veel.

Weet al vanaf mijn 18 jaar dat ik PCO heb - overduidelijke tekenen zijn overbeharing (zelf in het aangezicht) en natuurlijk de ms die kunnen uitblijven. Met één echo is het direct duidelijk wat je hebt.
Mijn cyclus kan van 28 tot 90 dagen gaan. Die 90 dagen zijn wel beëindigd met de hulp van medicatie.

Ik heb een dochtertje, na anderhalf jaar intensief opvolging door de gynea, via temperaturen, bloedprikken, hormoonstimulerende middelen en uiteindelijk hormonale inspuitingen. Ben nu reeds terug begonnen, een half jaartje weer temperaturen en bloedprikken maar geen resultaat dus toch maar weer overgeschakeld naar hormoonstimulerende middelen.

Weet je het is het allemaal waard !!!!
dus nog heel veel succes en hopelijk kunnen we je heel vlug proficiat wensen

K

Berichtdoor K » 18 okt 2007, 19:40

Hey,

pco uit zich bij alle vrouwen anders. Er zijn wel typische kenmerken, maar die moet je daarom niet allemaal hebben: overbeharing, hoger gewicht, lange of afwezige cycli etc.
De pil reguleert je lichaam en maakt dat je eierstokken niet nog meer belletjes kunnen aanmaken dan ze zonder pil wél zouden doen. Na mijn pilstop was ik ook eerst vrij regelmatig met duidelijke cyclische symptomen, maar dat nam na enkele maanden af. Uiteindelijk zat ik aan een cyclus van 45 dagen en toen de gyn op de jaarlijkse controle hoorde dat we aan het proberen waren, zei hij dat dat gewoon geen zin had zo. Dus wij zijn ook met clomid gestart. Maar zoals zoveel pco'ers, bleek ik clomid-resistent te zijn en moest ik overschakelen op de menopur-inspuitingen. Maar clomid-resistente pco'ers hebben de neiging om heel gemakkelijk overgestimuleerd te geraken.
Nu ja, veel vijven en zessen, wij zijn gelukkig nog relatief vlot zwanger geraakt, oef.

Aan de opstartster: ben jij eigenlijk zeker dat je pco hebt of is dat nog nooit formeel vastgesteld? Het is namelijk niet omdat je onregelmatig bent, dat je daarom pco hebt, hé.
In ieder geval: succes!!

opstartster@K

Berichtdoor opstartster@K » 19 okt 2007, 08:57

Het is dus zeker dat ik PCO heb. Omdat mijn man en ik een tijdje geleden besloten om aan kinderen te beginnen heb ik een afspraak gemaakt met een gynaecoloog omdat ik zekerheid wilde hebben dat er niets mis was. Ik vond die onregelmatige cyclussen in mijn puberteit wel onrustwekkend. Ben in september naar gyn kunnen gaan (was toen aan laatste strip bezig) en na mijn verhaal gehoord te hebben, zei die van onmiddellijk een vaginale echo te doen. En toen was het duidelijk te zien: een zwarte parelkrans. Links veel erger dan rechts.

Hoewel ik het enigszins verwacht had, was ik wel wat ondersteboven ervan. Hij zei dat ik drie maanden moest wachten en het zo proberen en als ik dan nog niet zwanger was, mocht ik terugkomen. Kleine kans dat ik zwanger zal worden (ah ja, die PCO) maar ik vermoed dat hij mij drie maand laat wachten om eerst deftig te ontpillen en de hormonen van mijn pil uit mijn lichaam te weren.

Maar dit vind ik dus het lastigste hé: weten dat je een probleem hebt en geholpen moet worden en moeten wachten. Hij heeft me wel gerustgesteld dat PCO geen probleem hoeft te zijn maar heeft het nog niet echt gehad over de specifieke behandelingen. Ik leef dus nog in onzekerheid over wat er gaat komen en dit vind ik echt heel lastig. Gelukkig kan ik hier al eens wat lezen over wat er mogelijk is.

Noa

Berichtdoor Noa » 19 okt 2007, 15:20

Als het een troost mag zijn:
Ik heb geen PCO maar wel zelfde hormonale stoornis: de gyne sprak van multicystische eierstokken: dat betekent dat er veel eitjes op de eierstokken zaten die niet gesprongen zijn, zoals bij PCO, ik heb ook lange cycli van 35d tot 52d. Slechts een keer een perfecte cycli gehad van 28d.
Wat ik niet heb is overgewicht, overbeharing, en dergelijke, enkel dus de lange cycli.
Officieel werd dit vastgesteld in maart dit jaar. De Gyne zei dat het lang kon duren vooraleer ik spontaan zou zwanger worden maar dat het kon. Ze zei ook dat 2 jaar snel voorbij zijn en dat medische hulp dan wel zou nodig zijn.
Voor mijn gemoedsrust wou ik een nieuwe afspraak 6 maand later, in september dus, om eventueel afspraken te kunnen maken om met medicatie te beginnen. Alhoewel ik daar nog niet aan toe was. Ik zei toen nog: misschien ben ik volgende keer wel zwanger! En ja hoor: op 1 september positief getest en tijdens de consultatie kon ik al direct het goede nieuws meedelen.
Wij hebben één keer een echte kluspoging ondernomen deze zomer: drie weken aan één stuk, met telkens een dag ertussen en het was direct prijs. Voordien was de kans klein omdat ik nooit wist wanneer de eisprong ging zijn, en dan zit er snel een paar dagen tussen met een gemiste kans.

Terug naar “Preconceptie”