Draagmoeder

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 06 apr 2004, 19:58

Ik heb enkele vraagjes i.v.m. het draagmoederschap. Als ik mij niet vergis is dit niet toegestaan in België? Het zit namelijk zo, ik zou heel graag draagmoeder worden voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen, want ik zou hen dolgraag het geluk willen geven dat ik nu in het tweevoud heb. Als dit niet wettelijk is, zijn er geen artsen die dit wel zouden toelaten? Zouden er mensen zijn die een draagmoeder zoeken? Allemaal vragen waar ik graag een antwoord zou op krijgen, maar niet weet waar te vragen.

Ik zou dit niet voor het geld doen, voor de mensen die dat denken, enkel mijn dokterskosten zouden moeten betaald worden.

Eicel donatie zie ik niet zo goed zitten, met alle respect voor de mensen die dat wel doen, maar ik zou constant het gevoel hebben dat er een kind van mij ergens is.

Gast

Draagmoeder

Berichtdoor Gast » 06 apr 2004, 22:04

hallo anno
Ik vind het een beetje raar dat je geen eicel af wilt staan maar wel draag moeder wilt zijn een eicel is dan veel minder erg. Als dat je een kind helemaal draagt lijkt mij dat veel en veel moeilijker. Als je andere gellukig wilt maken zou ik eerder een eicel geven dan draagschap.
Want dan heb je t 9 mnd bij je lijkt mij veel erger wat is dan jou motief om geen eicel te geven maar helemaal uit te dragen want dan is er ook een kind van jou?????

Gast

Draagmoeder

Berichtdoor Gast » 06 apr 2004, 22:06

hallo anno
Ik vind het een beetje raar dat je geen eicel af wilt staan maar wel draag moeder wilt zijn een eicel is dan veel minder erg. Als dat je een kind helemaal draagt lijkt mij dat veel en veel moeilijker. Als je andere gellukig wilt maken zou ik eerder een eicel geven dan draagschap.
Want dan heb je t 9 mnd bij je lijkt mij veel erger wat is dan jou motief om geen eicel te geven maar helemaal uit te dragen want dan is er ook een kind van jou?????

@Anno

Draagmoeder

Berichtdoor @Anno » 07 apr 2004, 06:50

Ik begrijp je eigenlijk ook niet goed,als jij een eicel afstaat moet je zekers het gevoel niet hebben dat je ergens een kind rondlopen hebt hoor want met een eicel alleen ben je niks,die het kind baart is en blijft de moeder volgens de wet! Het draagmoederschap is voor de koppels al erg genoeg als ze er beroep moeten op doen!Waarom?Wel omdat de baarster van het kind ongeacht van wie de eicel en zaadcel zijn(normaal van het koppel zelf)vanzelfsprekend de moeder wordt en vanaf de geboorte afstand van het kind doet en het ter adoptie afgeeft voor de nieuwe mama,bij de papa is dat echter geen probleem omdat hij vanaf de geboorte van het draagmoederschap zijn kind kan gaan aangeven mits de nodige paieren!Hopelijk raak je er een beetje uit!Moest ik kunnen dan weet ik direct wat gedaan,jammergenoeg ga ik niet goedgekeurd worden voor eiveldonatie wegens het zelf moeilijk te hebben gehad om een kindje te kunnen krijgen.Hoe ik alles weet?Wel omdat wij het eerst gingen doen,wij wilden niet meer aangezien de draagmoeder altijd op de papieren blijft staan en ik als adoptiemoeder kwam te staan.Dat is Belgié he.

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 07 apr 2004, 07:34

Ik zou dan ook geen draagmoeder zijn moest de eicel van mij zijn, ik wil enkel draagmoeder zijn als de eicel niet van mij is, dan weet ik voor mijn eigen dat het geen deel van mij is, ook al moet ik het kindje 9 maanden dragen. Het klinkt misschien raar, maar zo zou ik er mij bij voelen. Dat het nadien op de papieren vermeld staat dat je "adoptie"moeder bent i.p.v. de moeder wist ik niet. Maar inderdaad, dat is België. Ik vind dat het een en ander hier zou mogen veranderen, maar ja, wie ben ik?

@Anno

Draagmoeder

Berichtdoor @Anno » 07 apr 2004, 07:51

Je begrijpt het niet goed hoor,ongeacht van wie de eicel is zou jij resoluut de moeder zijn want zoals eerder gezegd,diegene die het kind op de wereld zet wordt aanschouwd als de wettelijke moeder!!!Dus zoals jezelf zegt in Belgié mogen er dingen dringend veranderd worden maar ja he,ik denk dat we er nog lang zullen mogen opwachten,ik heb het geluk gehad van toch een wondertje te kunnen krijgen en hun het alle anderen ook;)
Toch lief van jou dat je eraan denkt hoor!Maar ik vraag mij wel af of jij zo sterk bent om na negen maand een kind gedragen te hebben en na de bevalling zomaar af te staan?Daar moet je enorm achterstaan hoor.Ik zou het niet kunnen als ik terugdenk aan mijn bevalling toen ik men klein mannetje in men armen kreeg,neen dan liever een eicel.

Chiara

Draagmoeder

Berichtdoor Chiara » 07 apr 2004, 21:11

Beste Anno

Ik vind het een zeer mooi gebaar wat je wil doen...dit jaar wordt er nog een wetsvoorstel besproken om nieuwe wetten rond draagmoederschap in te voeren en hopelijk wordt het dan in belgië wel mogelijk om het legaal te doen;
Er zijn wel al artsen die dit willen doen maar de wetgeving zegt inderdaad dat je de moeder bent van de baby als je draagmoeder bent...tenzij je natuurlijk gaat bevallen in een ander land.
Als je je e-mailadres aan mij doorgeeft via chiarake@hotmail.com wil ik je graag in contact brengen met iemand die er meer van weet en weet hoe je dit het beste aanpakt.

@Anno

Draagmoeder

Berichtdoor @Anno » 08 apr 2004, 12:55

Ook ik kan jou niet goed volgen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wanneer je een kind 9 maand gedragen hebt. Je hebt het voelen bewegen in jou, je hebt er een band meegekregen ( en zeg niet dat zoiets niet gebeurt hé, je hebt zelf 2 kinderen, dus je weet perfect wat het is, een band hebben met je ongeboren kind...). Dat je dan dat kind nog kunt afgeven. Het spijt me dat ik dat moet zeggen, maar ik kan er niet bij dat mensen dit willen doen. Ook al is het allemaal met de goede bedoelingen in het begin, het is nadien dat de problemen allemaal zullen komen.

Ik ga misschien veel negatieve reacties krijgen, maar ik vind het goed dat draagmoedschap verboden is in België. Waarom, wel omdat ik vind dat er met 3 mensen hun gevoelens wordt gespeeld. 1. de adoptiemoeder die niet dezelfde aandacht krijgt als de zwangere vrouw. Zij zal zich uitgesloten voelen. 2. De zwanger vrouw zelf, die na een tijdje gevoelens krijgt voor dat kindje in haar buik, om dan nog maar te zwijgen over de anderen die haar gaan uitnodigen om naar leuke kleertjes, ... te gaan kijken. Iedereen zal nogal staan kijken als ze dan zegt dat ze het kindj niet houdt, maar gewoon gelijk een materieel bezit afgeeft.
En ten laatste, wat moet het kind niet denken later als hij eigenlijk weet dat iemand anders hem negen maand gdragen heeft. Hoogstwaarschijnlijk zal hij net zoals een adoptiekind willen weten wie "zijn echte moeder" was.

aan degene hierboven

Draagmoeder

Berichtdoor aan degene hierboven » 08 apr 2004, 13:22

Aan negatieve reacties tov jou ga ik mijn energie niet verspillen... Het enige wat ik wil zeggen is dat: mochten mensen niet zo snel oordelen over situaties waar ze niet persoonlijk mee geconfronteerd worden, de wereld heel wat verdraagzamer en aangenamer zou zijn. Een ding misschien, je vergeet de respectievelijke echtgenoten van de vrouwen, ook zij zijn emotioneel betrokken.

En Anno, trek je maar niks aan van de negatieve reacties!! Prachtig dat je dit wil doen, en vergeet nooit dat de meeste mensen niet de moeite getroosten zich in andermans schoenen te verplaatsten, en daarom heel dikwijls heel bekrompen en grof reageren...

Gast

Draagmoeder

Berichtdoor Gast » 08 apr 2004, 13:57

Ik vind de reactie ook nogal fel hoor. Als Anno dit nu beter ziet zitten als een eicel afstaan, dan is dat toch haar keuze. Ik veronderstel dat je er al wel goed genoeg over nagedacht hebt, dit beslis je natuurlijk niet zomaar.

Trouwens, het afstaan van een eicel kan niet alle vrouwen helpen, bij sommigen geraakt de embryo gewoon niet ingenesteld, hiervoor is draagmoederschap een beter oplossing.

Echt waar, ik heb enorm veel respect voor vrouwen die dit willen doen. Eens onze kinderwens in vervulling is gekomen, wil ik hier ook eens over nadenken, al kies ik eerder voor eiceldonatie.
Ik zou zelf ook dat babietje niet kunnen afstaan.

Maar mag iedereen dit voor zichzelf beslissen ?

wensmoeder in spé

Draagmoeder

Berichtdoor wensmoeder in spé » 08 apr 2004, 18:36

geachte,

ik wil mijn grote bewondering voor anno hier met heel veel respect uitspreken. Kunnen jullie je niet inbeelden hoe frustrerend het is om gewoon kinderloos en met lege handen na al die jaren en mislukte pogingen achter te blijven. je hebt een prachtige relatie en ik wil er dan ook alles, maar alles voor over hebben om een gezonde baby te hebben. Trouwens, er zal misschien of zeker een band zijn tussen moeder en kind maar reeds van in het begin weet ze dat het niet haar eicel en ook niet de zaadcel van haar partner is. het is een bewuste keuze ..

Als je kinderwens nu echt voldaan is en je vond het een geweldige tijd om zwanger te worden en je weet zeker dat je daar iemand ontzettend dankbaar voor bent .. daar zijn gewoon geen woorden voor dat mensen dit willen doen.

ik blijf bewondering ervoor hebben en ik zou heel heel graag een eigen kindje hebben waarin we later de karakters van ons mogen terugvinden.

het kind heeft het recht om te weten van waar het afstamt, toch beter dan een bodemloze adoptie. We zullen het met heel veel liefde koesteren en iedere dag dankbaar het ouderschap ervaren.

ik weet dat je negatieve reacties uitlokt MAAR ... ik wil je gewoon effkes in mijn gevoelens laten delen, we zijn vandaag 9 JAAR getrouwd, 19 ivf pogingen achter de rug en nog steeds hopen en dromen om onze relatie te bezegelen met een prachtig kindje. we geven niet op en ik wil gewoon dat je dit onderwerp een kans geeft van slagen.

hopelijk worden we wensouders in spé, want dat is onze allerlaatste hoop, ...en met opgeheven hoofd blijven we hopen dat het ooit meer bespreekbaar komt,... ik weet zeker, als je kinderloos zou zijn na al die jaren, dat je er een totaal andere visie zou overhebben

wensmoeder in spé

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 08 apr 2004, 18:57

Ja, ik weet dat er een band groeit met het kindje dat in je groeit, maar mijn kinderen zijn gemaakt uit liefde, en daar keek ik dan ook naar uit. Als ik weet dat het kind in mij niet van mij is en dat ik het na de bevalling niet zal meenemen naar huis, hoop ik daar toch enige afstand van te kunnen houden.

De reden waarom ik dit zou willen doen? Na mijn eerste spruit, hebben we 17 maanden geprobeerd voor een tweede voor het lukte. Ik weet dat dat niet zo lang is, maar ik kocht iedere maand een test en was altijd ontgoocheld.

Ik probeerde mij dan in te beelden dat het niet zou lukken, zou je dan niet graag weten dat je toch nog een kind zou kunnen krijgen ook al moet iemand anders het dragen? Want als je eigen eicelllen gebruikt zijn, ben jij moeder van dat kind (volgens DNA) en dat is ook de reden dat ik geen eicellen zou willen doneren omdat dan ergens "DNA" van mij zou rond lopen om het zo cru te zeggen.

Aan de personen die mijn mening niet delen, ok, maar ik ben dol op kinderen en ben heel erg blij dat ik mijn schatjes heb, zou ze voor geen geld ter wereld willen missen, en dat gevoel wil ik ook aan anderen geven. Dus voor mij mag het legaal worden het draagmoederschap!

heide

Draagmoeder

Berichtdoor heide » 08 apr 2004, 19:08

mensen toch
oordeel en veroordeel toch eens niet zo snel
ik zou graag nog een derde kindje hebben
en eens ik drie kindjes heb is voor mij zeker
dat ik eicellen wil doneren
maar eerlijk is eerlijk al jaren zou ik willen
draagmoeder zijn
ik zie daar geen enkel probleem in
gewoon omdat ik met drie kinderen genoeg heb
ik vind het spijtig dat er negatief naar gekeken wordt
anders zou ik het zeker doen

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 08 apr 2004, 19:42

Aan Chiara, ik ga nog niet direct mijn e-mail adres doorgeven, omdat mijn volledige naam daar vermeld staat.(hoop dat je dat niet erg vindt) weet ook niet hoe ik dat moet veranderen, ben een leek op computervlak.

Ik ga binnenkort eens luisteren bij mijn gyne wat hij vind van dat idee en als hij vind dat ik het lichamelijk zou aankunnen.(ben 2keer prematuur bevallen)

Chiara

Draagmoeder

Berichtdoor Chiara » 08 apr 2004, 19:51

Dat begrijp ik Anno
Het is alvast een goed idee om met je gyne eens te praten en daarna kan je nog contact met me opnemen hé. Veel succes!

watco

Draagmoeder

Berichtdoor watco » 16 apr 2004, 23:00

hallo anno,

ik zelf ben een alleenstaande papa van 1 kindje van 5 jaar oud graag zou ik nog 1 kindje willen dat ik zelf zou willen opvoeden graag zoek ik hier een draagmoeder voor waarom het in belgie niet toe gelaten is snap ik niet ik zou graag voor mijn dochtertje nog een zusje of broertje bij willen hebben zou jij het kunnen aanvaarden dat ik als jongen van 29 zonder vriendin een kindje alleen zou willen groot brengen en zo ja wie zou er dan graag draagmoeder willen zijn ik betaal heus graag de kosten die er bij komen kijken bij mij moet er geen celdonatie gedaan worden hoe kan ik met een eerlijke draagmoeder in contact komen en hoe kan ik het kindje hier wettelijk in belgie laten verblijven bij mij wie weet er raad aub groetjes

Doodle

Draagmoeder

Berichtdoor Doodle » 17 apr 2004, 07:22

Hoi allemaal,

Ik vind ook dat mensen soms heel snel oordelen! mijn beste vrienden kunnen na 13jaar proberen gewoonweg niet meer in verwachting geraken gewoon omdat zij nu ineens op jonge leeftijd in haar menopauze is gegaan, die mensen willen doodgraag een kind en ik weet dat een kind daar echt op zijn plaats is ook (een mooiere jeugd zal het niet kunnen hebben) maar de gyn geeft haar bijna 0% kans op slagen van ivf met eiceldonatie want anders had ik dat wel gedaan....
Maar in ieder geval zijn we nu alles aan het uitpluizen en binnen een paar jaar zal er daar wel een boeleke zijn (het zal dan waarschijnlijk wel de helft van mij zijn maar daar heb ik al heel veel over nagedacht) Wij hebben over deze dingen zoveel gesproken dat ze zelfs papieren willen opstellen als er ooit iets met hen gebeurd dat het kind terug naar mij komt...hoe zwanger geraken tja met ki natuurlijk
Ik heb hier heel veel over nagedacht en weet dat het allemaal ingrijpend is maar heb het er voor over....zij zouden ook alles doen voor mijn geluk...
Ik denk ook dat een thuisbevalling gemakkelijker zou zijn...dan lig je daar nie in de kliniek alleen snap je??? Thuis kan dat helemaal anders gaan....

@watco: je bent 29 niet dat ik je wil beledigen maar waarom zoek je geen andere partner?? Denk je niet dat vrouwen of desnoods mannen het niet zin zitten om met iemand samen te zijn die een kindje heeft....ik zou er toch geen bezwaar tegen hebben....

Groetjes
Doodle

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 17 apr 2004, 08:23

Aan doodle, en alle anderen.

Ik vind het heel erg jammer voor die mensen die je hierboven beschreef. Ik weet ook dat moest mij zoiets meegedeeld worden, dat ik dan verder zou zoeken om toch maar een oplossing te vinden, want zoals waarschijnlijk de meeste mensen zijn kinderen het belangrijkste in mijn leven.

DIT is de reden dat ik dit zou willen doen. Voor mensen die geen kinderen samen kunnen krijgen, te helpen door draagmoeder te zijn. (zoals vroeger vermeld enkel draagmoeder geen eiceldonor) Ik heb wel heel veel respect voor mensen die eiceldonor zijn, want in mijn ogen moet je daar meer moed voor hebben dan draagmoederschap, want er is een wezentje op deze aarde die je niet kent en toch je DNA heeft (zo denk ik toch)

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben voor wie ik het zou doen, enkel voor mensen die dolgraag een kindje willen en waarbij het natuurlijk niet lukt. Ik heb enkele vrienden die holebi's zijn. Er is 1 bepaald koppel waar ik heel goed bevriend mee ben, ik had al beslist (nog voor ik mijn eigen kinderen had) als zij ooit een kind willen, zou ik dolgraag draagmoeder worden voor hen. Wat anderen er ook van denken. (Tot nu toe heb ik van hun nog niets gehoord over kinderen)

Waarschijnlijk heb ik weer enkele reacties losgemaakt bij sommige mensen, maar ik blijf herhalen, ik zou dit willen doen voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dolgraag een wezentje van hun eigen zouden hebben.

Groetjes van Anno

Lies

Draagmoeder

Berichtdoor Lies » 06 mei 2004, 19:53

Hoi Anno, ik heb je berichtje gelezen ivm het draagmoederschap. Misschien moet ik mij een beetje voorstellen.
Ik ben 3,5 jaar geleden bevallen van een prachtige zoon (via ivf). Wij hebben nog 3 pogingen gedaan en hebben nog 21 embryootjes. Bij de laatste ivf-poging heb ik een interne bloeding gehad en ben in spoed geopereerd. Het verdikt van de operatie: in elk geval niet meer zwanger worden of de kans dat mijn man moet kiezen tussen ons kind en mij is 95%. Ik heb 't daar verschrikkelijk moeilijk mee, maar vanmiddag hoorde ik van een koppel dat in België via een draagmoeder een flinke zoon heeft gekregen. Misschien kan jij ons helpen?

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 06 mei 2004, 22:20

Aan Lies, sorry, ik vind dit heel erg jammer voor jullie. Want eigenlijk zou ik dit liever niet doen (begrijp mij helemaal niet verkeerd hoor!), want de reden daarvan is dat ik zou willen dat iedereen die een kind wil, een kind van zijn eigen zou kunnen krijgen en dan zou het natuurlijk niet nodig zijn, maar het leven is natuurlijk zo simpel niet, en daarvoor wil ik dan ook draagmoeder zijn, maar eerst moet ik nog eens van alles nakijken, de reden hiervoor is dat mijn kindjes juist beiden zijn ziek geweest (onschuldige kinderziekte maar natuurlijk niet leuk) Ik heb enkel wat schrik om het te doen omdat ik 2 maal prematuur bevallen ben, en daar zijn natuurlijk ook risico's aanverbonden voor de kinderen, en daarom zou ik eigenlijk niet weten als ik in aanmerking zou kunnen komen. Van waar zijn jullie ergens?

Groetjes van Anno

Lies

Draagmoeder

Berichtdoor Lies » 08 mei 2004, 15:04

Hoi Anno, ai, kinderziektes, 't voordeel is dat ze ze beter krijgen als ze jong zijn, anders zien ze er véél te véél van af. Verzorg je 2 ukies maar goed (maar daar twijfel ik niet aan). Ik begrijp 't heel goed wat je wil zeggen. Waar ik het moeilijk mee heb,is met mensen die zomaar kinderen op de wereld zetten en er met moeite naar omkijken. 't Is inderdaad zo dat als je 2 maal prematuur bevallen bent, dat de kans dat je in aanmerking komt voor het draagmoederschap niet 100% is. Wij wonen in Vlaams-Branbant.
Geniet van 't weekend en misschien tot later

Gast

Draagmoeder

Berichtdoor Gast » 09 mei 2004, 10:28

Anno, ik vind het wel raar dat je begint met een oproep tot draagmoederschap en tegen het einde wil je het niet meer doen.
Weet je dat nu bepaalde mensen hun hoop hier al op gezet hebben ?
Ze zien dit, beginnen te lezen om dan op het einde van het blad te lezen dat je stopt omdat je kinderen kinderziektes hebben ?
En omdat je prematuur bevallen bent ?

Dat wist je toch voor je dit berichtje schreef ?
En kinderziektes krijgen alle kinderen ...

Denk alles goed over alvorens je zoiets schrijft.

Chiara.. ik heb enorm veel bewondering voor jou. Ik vind je naam overal terug. Weet je dat ik soms droom van jou ? Wij zijn momenteel bezig voor een tweede baby (drie IUI achter de rug ) nu nog eentje maar met de nodige hormonen.
Eigenlijk ligt het probleem een beetje bij mijn echtgenoot.
Maar ik zit constant te denken aan een eicel voor jou. bv, zou ik erover hebben om dan eentje aan jou te geven.. zou ik eens contact met jou opnemen om erover te praten.
Maar eerlijk gezegd heb ik ook schrik van het "kindje van mij" dat er dan ergens rondloopt.
Weet alleen dat ik echt aan jou denk. Misschien komt het er nog eens van.

Groetjes

hilde

Draagmoeder

Berichtdoor hilde » 09 mei 2004, 13:07

hallo,

ik kan mij volledig aansluiten bij de redenering van hier boven .. gevoelens zijn heel kwetsbaar, voor je in het openbaar verklaart dat je draagmoeder wil worden, denk daar eerst eens deftig over na. Je kan je niet inbeelden welke gevoelens en emoties hiermee gepaard gaan en waarom laat je de mensen dan in de waan ?

ik kan niet aanvaarden dat je rond depot draait en een beetje aandacht opeist, zeg misschien rechtuit dat je het wel of niet wil. ik hoop ook dat je zo lief zo willen zijn om alle betrokken partijen op de hoogte wil brengen ipv hun een afspraak te laten vastleggen met gynes.

hilde

Gast

Draagmoeder

Berichtdoor Gast » 10 mei 2004, 23:10

Amai amai wat een gekibbel zeg, laat ieder zijn ding doen hé, en hou jullie commentaar voor jullie zelf zeg....draagmoeder hier, draagmoeder daar...pff word hier al zot van jullie.

als zij dit wil doen, hou ik haar absoluut niet tegen, mooi vind ik het !!!!!
zoals ik het heel mooi vind dat ik een eiceldonor gevonden heb hier op zappy....

jullie gekibbel maakt me echt boos !!!
stop er nu maar mee

Anno

Draagmoeder

Berichtdoor Anno » 11 mei 2004, 07:52

Aan iedereen hierboven die kritiek heeft, ja, ik heb gezegd dat mijn kinderen een kinderziekte hadden, en dat was ook zo, maar daar bedoelde ik wel mee dat ik ondertussen zoveel niet op de computer gezeten heb, omdat mijn kindjes voorgingen. Ik doe dit helemaal niet voor aandacht te krijgen anders zou ik een naam zetten en niet anno.

Ik heb ook al van in het begin gezegd dat mijn kinderen prematuur geboren zijn en dat ik daarvoor niet weet als in in aanmerking zou komen of niet. Ik heb toen ik dit hier opstartte gevraagd om informatie i.v.m. draagmoederschap en als dit allemaal geen probleem zou geven is het voor mij ook allemaal geen probleem.

Denk door negatieve gedachten te geven dat veel mensen ontgoocheld worden.

Groetjes Anno

Terug naar “Preconceptie”